- Kayıt
- 30 Mayıs 2020
- Mesajlar
- 3
- Beğeniler
- 6
Silkorad Online bazılarımız için çocukluk dönemi, lise dönemi gibi resmen bir dönemimizi kapsıyordu. Hayatımızın bir devri silkroad idi. Bu dediğim yanlış anlaşılmasın. Hiç bir zaman eğitimimi aksatmadım yeri geldi 9 ay bırakıp yaz dönemi 3 ay oynadım ama oynadığım süre boyunca hep ayrı bir yerde idi. Malesef yerine göre sosyal hayatımın da önüne geçmişti. 2006 Yazından beri bu oyunu oynuyorum en son 3 sene önce bıraktım şimdi Covid-19 sebebiyle evde kaldığım için can sıkıntısından bakayım dedim ve gördüm ki oyun daha da geriye gitmiş.
Herşeyin bir sonu olduğu gibi elbet bu oyunun da sonu gelecektir.
Şahsi fikirlerime göre oyunu geriye götüren sebepleri paylaşmak istedim:
1. Oyun emek oyunu idi. Emekten ziyade para verenin öne geçirilmesine atılan ilk adım Devil Sprit satışları ile oldu. Bunun ardından gelen felow sistemi, silk ile alınan scrooların artırılması veeee en sonunda gelen para ile +basma (12-13-14-15 degree) derken gördük ki bu bile joymax için yeterli olmadı ve para ile blue basma (15 degree) geldi. Eskiden max degree stoneleri toplayıp gold bile kasarken blue basmak paralı oldu. Silkle +12 basabilirken gene silkle basma sınırı +15'e çıkarıldı. Yani maksimum artı seviyesini olan +12'ye ulaştıktan sonra +15 sınırına geçmek için bile silk harcamak zorunda bırakıldık . Yakında +18 gelirse şaşırmamak lazım.
2. Önceden yeni cap geldiğinde oyunu bırakanlar dönsün diye çeşitli hediyeler verilrdi. Örneğin 90 cap geldiğinde son 1 yıldır girmeyenlere pet res, devil sprit (a) vb gibi silk itemler hediye edilmişti. Yani kaybedilen oyuncuların bile geri kazanılması politikası hakimdi. Şimdi öyle birşey yok.
3. Kervan sisteminin kaldırılması oyundaki etkinliği ve emek vererek oynama sistemini bozdu. Aynı zamanda item dropunun 11 degreede sonlanması, 15 degree magic stonelerinin droplanmaması, droplanan pembe stonelere 15 degree silah sayısının çok az olması sebebiyle gerek duyulmaması ve bu yüzden herkesin toplaması, kimsenin almaması sebebiyle para etmemesi , her degree için kullanılan elixirlerin kaldırılıp sadece özel bir degreeye göre elixir sisteminin getirilmesi ve elixir ile + basmanın 11 degree sonrasında olmaması gibi sebeplerden dolayı emek ile gold kasma kısıtlandı. Gold ihtiyacı arttı. Gold botlar baş göstermeye başladı. Bu da serverlardaki oyuna girmeyi zorlaştırdı.
4. ECSRO gibi pvp serverlara savaş açarcasına 2007 zamanları her hafta yeni server açılmaya başlanıyordu ki o zaman oyuncu artışı inanılmaz ivme kazanmıştı. (Satürn, Uranüs, Neptün, Plüto, Hera diye başlayan serverlar 1'er hafta ara ile açılmıştı.) Trafikten sıkılan oyunculara tek denemede oyuna giriş fırsatı sunuluyordu. Gold botları banlıyorlardı. Server Kapasitesi 2500 iken 3500'e çıkarıldı. Yeni açılan serverlarda sıra ile 1500, 2500 en sonunda 3500 oluyordu. Yani server doldukça kapasite artırılıyordu. Oyuncuların aktif bir şekilde oynaması amaç idi. Fakat baktılar pay2win'e razı playerlar var ve premium alıyorlar, bunların da gözleri açıldı. Daha sonra server birleştirmeye bile gittiler. Buradaki amaç oyunu diriltmek olmalı idi yani aktif oyuncu sayısını arttırmak. Serverlar birleşince kapasite 7000 olabilir miydi? Private serverlarda 10k kapasite olan var biliyorum ama İsro'da 7000 kapasite için o kısmı mümkün olur muydu bilmiyorum ne söylesem yalan olur. Ama amaç oyunu diriltmek yerine premium alan oyuncu sayısını arttırmaya yöneldi.
5. 100 Cap'de gelen Magic Pop sistemi. Magic Popdan 10 dg sun Neptune serverda 2 kişi çıkarmıştı ama harcadıkları silk 2000 silk üstü idi ki o zamanlarda joymax için bu miktar yaklaşık 10 tane ''Silk alan oyuncu'' sayısına tekabül ediyordu. 10larca playerın silk harcamasına rağmen çıkaramadığını da düşünürsek bu playerların kaç kişilik silk harcadığını bir de siz düşünün. Alışıla gelmiş dışında en güçlü unique sisteminin charın yatmamasının da önemli olduğu, bow, sword/shield nuker, crossbow, dagger vb. charların iş yaptığı Lord Yarkan, Demon Shaitan olmasından ziyade 180 m HP'ye sabit, dolayısıyla en fazla damage vuranın çok öne geçtiği Medusa gibi unique sistemine geçilmesi de silahın önemini artırdı. Sun'u olan medusaya atak yapmayı çok iyi bilmese de avantaj yakalıyordu. Maksimum level 100 olunca demon shaitan için de charın yatmamasından ziyade en güçlü silaha sahip olmanın önemi çok arttı. Magic popu canlandıran etkenlerden birisi de bu yeni unique sistemi. Ayrıca bu oyunu ben gibi özellikle unique için oynayan çok oyuncu vardı. Oyunu unique için oynayan sayısında azalma başladı.Zaten 110 - 120 - 125 Caplerde eski sistem uniqueleri gelmemişti. 130 ve 140 Capde hiç unique gelmedi. Bunun üstüne rank gösteren rev6 sitesi de kapanınca bu oyunu unique için oynayan ben dahil birçok kişi oyunu bıraktı.
6. Sanırım 2009 yılında yaşanan 2 günlük rollback ve E-Mail sisteminin getirilmesi ile charları çalmak için ID - Gizli şifre bilmenin yeterli olması ile eski satılan charları bile geri alan daha doğrusu çalan oldu. Bu da oyuncu kaybettirdi.
Bir de ilk server birleşiminde benim charım dahil onlarca char soyulmuştu. Neptune ile Hera birleştiğinde benim charım 333 Silk ile beraber soyulmuştu. Oyunda muhtemelen açık vardı. Sağ tarafta İtem Mall'dan aldığımız itemleri inventroye almak için kullandığımız kutuyu tıkladığımda itemleri alan charın nicki kendi charım değil başka bir char olduğunu gördüm. Ne kadar pm de atsam rev6'dan da baksam o charları bulamadım. Gözükmüyordu bu charlar hiç bir yerde. O gün charıma girdikten sonra akşama kadar üşenmeden Hotan Banka önünde takip ettim. hera_sdfhduy vb. nicklerde stall charlarının yanına sağlam charlar geliyordu. Üstündeki avatar, item, silah, pet sırasıyla çıkartılıp bu charlar ile exchange yapıyordu. Burda nereden anladım? Target Support kısayolu ile charların kime tıkladığını görüyordum. Char banka önüne gelip soyulup bunlara tıklayıp (muhtemelen exchange için) oyundan çıkıyordu ve daha sonra char tekrar oyuna girdiğinide soyulduğunu söylüyordu. Akşama kadar rahat 100'e yakın charın bu şekilde oyuna girip çıktığına şahit oldum. Daha sonra bu charlar muhtemelen ortak ID ile açılan başka stall charları ile stallara çok ucuza ucuz itemler ve silk itemler koydular ve sattılar. Gold botter işi olduğunu düşünüyorum.
7. Aslında ECSRO gibi kolay privatelerin olması başta oyun kalitesini artırmıştı çünkü şehrin önünde yatıp ress plsss veya 10k pls diyerek exchange spam atan alt yaş grubu iSro'da tutunamayıp iSro'yu kendilerinden arındırmışlardı. vSRO dosyalarının çalınması ile private serverlar ilk zamanlardaki ECSRO gibi sadece drop, exp, sp oranının fazla olduğu ve trafic sisteminin olmadığı, silk alınmaması gibi sebeplerden pay2win olmayan private serverlardan ziyade tamamen şekil verebileceğiniz, parayı basan alt yaş grubunun ego kastığı private serverlara olanak kıldı ve private server GMlerinin talepler doğrultusunda oyuna yön vermesi, playerların muhattaba alınması iSro'dan private serverlara yönelimi artırdı.
8. 110 veya 120 cap bence* en son cap olmalıydı oyunda (mevcut sistem ile tabii ki, sistem geliştirilse idi 140 da güzel olabilirdi.) Kervanın kaldırılması ile ölen job sistemi yeniden diriltildi. Temple Uniqueleri sayesinde. Bunun üstüne Forgetten World eklemesi yapıldı. Oyunun en aktif olduğu zaman bu zamandı. EU gelince oyun bitti 90 gelince oyun bitti kısmı hikaye. Ben 2 günde 2 tane sereness çıkarıp o zamana 100 TL değerinde (2011 sanırım) kazancım olmuştu elde ettiğim goldu, gold satan siteye satarak. Almaya kalksam 200 TL'ye alıyordum o goldu ki dediğim gibi 2011 parası ile. Herkes Forgetten World kasıyordu. 120 Capde gelen Jupiter Temple de aynı şekilde kolay exp kazanımı konusunda olsun Felow bufflarının düşmesinden elde edilebilecek kazanç konusunda olsun oynamayı cazip kıldı ve zevkli hale getirdi. Mesela 110 Cap ve 120 Capde olan bu sistemler 80-90 Capde bile yoktu. Normalde yeni cap geldiğinde kasmak eskisine göre çok zor olacağı için kasmayı kolaylaştırıcı eklentiler olması oyuncuların oyunu bırakmasını önledi. 100 Cap'de gelen JG Cave için ortalama saat başı çıkan 85 - 88 - 89 - 90 ve 4 adet 95 ve Medusa öncesi kesilen uniqueler sınırsız görev yapar gibi saat başı güzel exp veriyordu. 110 ve 120 Capde sınırsız görevler geldi. Bunlar da kasmayı kolaylaştırdı ve playerlar bıkmadan level kasmaya devam ettiler. Silk ile blue basma sisteminin gelmesi ile de levelin önemi azaldı. 140 levela kadar kasmak yerine silk ile blueları maksimize ederek 140 levelden çok daha güçlü charı 130 levelda elde edebilirsiniz.
*Bunlara sınırsız görevlerin olduğu Bağdat Dungeon eklentisi ile gelen 125 Cap de dahil edemiyorum çünkü Bağdat haritası diğerlerinden çok farklıydı. General moblar zaten elite gibi vuruyordu. Üstüne bağdat haritasında delay başladı. Charlar durduk yere dakikalarca donup yatıyordu.
9. Oyunun bir hikayesi vardı. Mitolojik yaratıklar vardı. 100 Level'a kadar olan yaratıkların hiçbirinde copy + paste yoktu (yakın level ve akraba diyebileceğimiz yaratıklar hariç). 100 Level monster scrool'da mangyanglar çıkması ve daha sonra 110 Cap ile gelen 100-102 arası mobların hepsi kopya idi (Alexandria çevresi). Avatarlar bile yeni çizimden ziyade renk değişimine gitti. Oyuna verilen önemin azaldığının göstergelerinden birisi de buydu.
10. Jenerasyon-Teknoloji dengesinin bozulması. Bu oyunu şu an en fazla oynayan yaş grubu 25-30 diyebiliriz. Oyun açıldığında bu jenerasyon 10-15 yaş arasında yani internet kafeye en sık giden yaş aralığında idi ve bu da oyunun hızlı oyuncu kazanmasını sağlarken, oyuncuların pay2win'e uyum sağlayacak yaşta olamaması da bu sistemin 3-5 sene bozulmadan devam etmesini sağladı. Daha sonra akıllı telefonlar çıktı. İnsanlar boş vakitlerini saatlerce bilgisayar karşısında geçirmek yerine 5-10 dakikalık molaları bilgisayara oturmadan değerlendirebileceği mobil oyunlara yöneldi.
11. Oyuna giriş sistemlerinin değiştirilmesi. Bu kısmı daha çok bot kullanmayan oyuncular için anlatacağım çünkü bot kullanan oyuncular bir şekilde oyuna girmeme sorunundan çok fazla müzdarip olmuyorlardı. Otomatik deneme olsun diğer char oyuna girene kadar başka charla oyalanma olsun vb. En başında her seferinde launcher açıp starta basıp ID-PW-Image Code yazıp trafic alınca tekrar launcher açıyorduk ki o zamanlar PC kalitesini düşünürsek ortalama dakikada 1 kere deneyebiliyorduk fakat yine de max 1 saatte oyuna giriyorduk ve bu oyuna girme işlemi sürekli elleri çalıştırmaya sevk ettiği için bizi bir şekilde oyalıyordu. O zamanlarda oyuna olan bağımlılığı yaş küçüklüğünü de düşünürsek her denemede o ekranın kararması hayali ile o denemelerden hiç yılmıyorduk. Daha sonra otomatik deneme sistemine geçildi. Yani Enter'a bozuk para sıkıştırma dönemi. Burda da sürekli takip etmediğimizde o oyuna girerken sürekli entera basılmaya devam etmesi char görünmemesine yol açıyordu ve oyundan geri çıkmak zorunda kalıyorduk. Aynı zamanda sürekli oyun ekranı açık kalmak zorunda ve karartı girince bozuk parayı çıkarma zorunluluğundan dolayı ekrena bakmaktan sıkılmaya başladı insanlar. Daha sonra bu sistem daha iyi hale getirildi. Enter'a basmaya gerek kalmadan kendi kendine deniyordu. Bu sistem en iyisi idi. Ondan sonra benim ilk zamanlarda haksızlığın önüne geçmek ve oyuna ne zaman gireceğimizin belli olması konusunda hep istediğim sıraya sokma sistemi geldi fakat ben bu sistemi düşündüğüm zamanlarda oyuna girme süresi bu kadar sürmüyordu. VİP sistemi gelmesi ile bu sistemin aslında hayal ettiğim gibi olmadığını gördüm. VİP char, keyfi olarak relog atarsa hem sıraya girmiyor, hem de oyundan 1 char DC yiyor, hem de oyuna girme süresi şu an için ortalama 6-8 saat sürüyor. Bazen internet kesintiniz olmasa bile denetme sırasında da DC yiyip tekrar en son sıradan oyuna girmeye çalışıyorsunuz. Ve şimdi en kötüsüne geliyorum. Botunuz yok ise eğer oyuna alırsa ve bir kaç dakika içinde charı seçmesseniz ne oluyor? DC yiyorsunuz. Yani bu oyun oynanmaz dedirtiyor. Yıllarca emek verdiğiniz char olsa bile para vermeden bırakın oyunda tutunmayı oyuna giremiyorsunuz arkadaşlar bilmiyorum anlatabildim mi. Burdan bağlayalım son maddeye...
12. Joymax önceden maksimum oyuncu sayısına ulaşma amacında idi. Bu sayıya ulaştığında çok az sayıda ve çok az miktarda silk alan oyuncular vardı. Şimdiki politika ise şu; oyuncu sayısı istediği kadar az olsun, silk alsın yeter. Yani oyuncu sayısı umurlarında değil. Kazanıyorlar mı kazanıyorlar. 3500 oyuncu 10 silk alacağına 35 oyuncu 1500 silk alsın benim için daha iyi diyorlar. Oyunun itibarı kalmadı. Elde kalanlardan ne koparsak kafi diyorlar. Eskiden duyuru yapılırdı yeni katılan GM'ler diye 20-30 tane GM işe alındığını hatırlıyorum. Şimdi GM ismi duymaz olduk. Haftada 1 bakım yapılırdı şimdi ayda 1 yapılıyor. 2015 Yılında her ay oyun içi aktif GM etkinlikleri (GM bulma, + basma, pvp, unique, soru cevap vb.) ve Facebook etkinlikleri olurdu ve ciddi ödüller verilirdi. Hatta ben max 13 dg varken bu etkinliklerden en az 2 tane 13 dg legend silah kazanmıştım. Şimdi duyurular bile tam yapılmıyor. Yeni event geldiğinde ödüller bile açıklanmaya gerek duyulmuyor. Websitesinde 21. sayfadan sonraki geçmiş noticeler bile gözükmüyor. Önceden serverlar özel bakıma girerdi. Şimdi sadece ayda 1 toplu bakım yapılıyor. Kısacası oyun kendi haline bırakıldı ve o şekilde yoluna devam ediyor. Sadece Covid-19 sebebiyle bile şu oyuna 1-2 yenilik, yeni dönecek oyuncular için hediyeler verilse bence geri dönen çok olurdu. Private serverların sayısı son 2 ayda çok arttı. İnsanlar evde sıkıldığı için oyalanacak birşeyler aradılar. Ben de bunlardan biri idim ve girip bir bakayım dedim. Değişen bişey olmamış hatta daha kötüye gitmiş. İyi ki de bırakmışım dedirttiler bana da :)
Yukarıda yazdığım maddeler gerçekleşen olayları ve benim şahsi fikirlerimi beraberinde barındırıyor. Eksik/fazla/yanlış gördüğünüz şeyler olabilir. Lütfen saygı çerçevesinde yorum yapalım. İyi forumlar, iyi günler dilerim.
Herşeyin bir sonu olduğu gibi elbet bu oyunun da sonu gelecektir.
Şahsi fikirlerime göre oyunu geriye götüren sebepleri paylaşmak istedim:
1. Oyun emek oyunu idi. Emekten ziyade para verenin öne geçirilmesine atılan ilk adım Devil Sprit satışları ile oldu. Bunun ardından gelen felow sistemi, silk ile alınan scrooların artırılması veeee en sonunda gelen para ile +basma (12-13-14-15 degree) derken gördük ki bu bile joymax için yeterli olmadı ve para ile blue basma (15 degree) geldi. Eskiden max degree stoneleri toplayıp gold bile kasarken blue basmak paralı oldu. Silkle +12 basabilirken gene silkle basma sınırı +15'e çıkarıldı. Yani maksimum artı seviyesini olan +12'ye ulaştıktan sonra +15 sınırına geçmek için bile silk harcamak zorunda bırakıldık . Yakında +18 gelirse şaşırmamak lazım.
2. Önceden yeni cap geldiğinde oyunu bırakanlar dönsün diye çeşitli hediyeler verilrdi. Örneğin 90 cap geldiğinde son 1 yıldır girmeyenlere pet res, devil sprit (a) vb gibi silk itemler hediye edilmişti. Yani kaybedilen oyuncuların bile geri kazanılması politikası hakimdi. Şimdi öyle birşey yok.
3. Kervan sisteminin kaldırılması oyundaki etkinliği ve emek vererek oynama sistemini bozdu. Aynı zamanda item dropunun 11 degreede sonlanması, 15 degree magic stonelerinin droplanmaması, droplanan pembe stonelere 15 degree silah sayısının çok az olması sebebiyle gerek duyulmaması ve bu yüzden herkesin toplaması, kimsenin almaması sebebiyle para etmemesi , her degree için kullanılan elixirlerin kaldırılıp sadece özel bir degreeye göre elixir sisteminin getirilmesi ve elixir ile + basmanın 11 degree sonrasında olmaması gibi sebeplerden dolayı emek ile gold kasma kısıtlandı. Gold ihtiyacı arttı. Gold botlar baş göstermeye başladı. Bu da serverlardaki oyuna girmeyi zorlaştırdı.
4. ECSRO gibi pvp serverlara savaş açarcasına 2007 zamanları her hafta yeni server açılmaya başlanıyordu ki o zaman oyuncu artışı inanılmaz ivme kazanmıştı. (Satürn, Uranüs, Neptün, Plüto, Hera diye başlayan serverlar 1'er hafta ara ile açılmıştı.) Trafikten sıkılan oyunculara tek denemede oyuna giriş fırsatı sunuluyordu. Gold botları banlıyorlardı. Server Kapasitesi 2500 iken 3500'e çıkarıldı. Yeni açılan serverlarda sıra ile 1500, 2500 en sonunda 3500 oluyordu. Yani server doldukça kapasite artırılıyordu. Oyuncuların aktif bir şekilde oynaması amaç idi. Fakat baktılar pay2win'e razı playerlar var ve premium alıyorlar, bunların da gözleri açıldı. Daha sonra server birleştirmeye bile gittiler. Buradaki amaç oyunu diriltmek olmalı idi yani aktif oyuncu sayısını arttırmak. Serverlar birleşince kapasite 7000 olabilir miydi? Private serverlarda 10k kapasite olan var biliyorum ama İsro'da 7000 kapasite için o kısmı mümkün olur muydu bilmiyorum ne söylesem yalan olur. Ama amaç oyunu diriltmek yerine premium alan oyuncu sayısını arttırmaya yöneldi.
5. 100 Cap'de gelen Magic Pop sistemi. Magic Popdan 10 dg sun Neptune serverda 2 kişi çıkarmıştı ama harcadıkları silk 2000 silk üstü idi ki o zamanlarda joymax için bu miktar yaklaşık 10 tane ''Silk alan oyuncu'' sayısına tekabül ediyordu. 10larca playerın silk harcamasına rağmen çıkaramadığını da düşünürsek bu playerların kaç kişilik silk harcadığını bir de siz düşünün. Alışıla gelmiş dışında en güçlü unique sisteminin charın yatmamasının da önemli olduğu, bow, sword/shield nuker, crossbow, dagger vb. charların iş yaptığı Lord Yarkan, Demon Shaitan olmasından ziyade 180 m HP'ye sabit, dolayısıyla en fazla damage vuranın çok öne geçtiği Medusa gibi unique sistemine geçilmesi de silahın önemini artırdı. Sun'u olan medusaya atak yapmayı çok iyi bilmese de avantaj yakalıyordu. Maksimum level 100 olunca demon shaitan için de charın yatmamasından ziyade en güçlü silaha sahip olmanın önemi çok arttı. Magic popu canlandıran etkenlerden birisi de bu yeni unique sistemi. Ayrıca bu oyunu ben gibi özellikle unique için oynayan çok oyuncu vardı. Oyunu unique için oynayan sayısında azalma başladı.Zaten 110 - 120 - 125 Caplerde eski sistem uniqueleri gelmemişti. 130 ve 140 Capde hiç unique gelmedi. Bunun üstüne rank gösteren rev6 sitesi de kapanınca bu oyunu unique için oynayan ben dahil birçok kişi oyunu bıraktı.
6. Sanırım 2009 yılında yaşanan 2 günlük rollback ve E-Mail sisteminin getirilmesi ile charları çalmak için ID - Gizli şifre bilmenin yeterli olması ile eski satılan charları bile geri alan daha doğrusu çalan oldu. Bu da oyuncu kaybettirdi.
Bir de ilk server birleşiminde benim charım dahil onlarca char soyulmuştu. Neptune ile Hera birleştiğinde benim charım 333 Silk ile beraber soyulmuştu. Oyunda muhtemelen açık vardı. Sağ tarafta İtem Mall'dan aldığımız itemleri inventroye almak için kullandığımız kutuyu tıkladığımda itemleri alan charın nicki kendi charım değil başka bir char olduğunu gördüm. Ne kadar pm de atsam rev6'dan da baksam o charları bulamadım. Gözükmüyordu bu charlar hiç bir yerde. O gün charıma girdikten sonra akşama kadar üşenmeden Hotan Banka önünde takip ettim. hera_sdfhduy vb. nicklerde stall charlarının yanına sağlam charlar geliyordu. Üstündeki avatar, item, silah, pet sırasıyla çıkartılıp bu charlar ile exchange yapıyordu. Burda nereden anladım? Target Support kısayolu ile charların kime tıkladığını görüyordum. Char banka önüne gelip soyulup bunlara tıklayıp (muhtemelen exchange için) oyundan çıkıyordu ve daha sonra char tekrar oyuna girdiğinide soyulduğunu söylüyordu. Akşama kadar rahat 100'e yakın charın bu şekilde oyuna girip çıktığına şahit oldum. Daha sonra bu charlar muhtemelen ortak ID ile açılan başka stall charları ile stallara çok ucuza ucuz itemler ve silk itemler koydular ve sattılar. Gold botter işi olduğunu düşünüyorum.
7. Aslında ECSRO gibi kolay privatelerin olması başta oyun kalitesini artırmıştı çünkü şehrin önünde yatıp ress plsss veya 10k pls diyerek exchange spam atan alt yaş grubu iSro'da tutunamayıp iSro'yu kendilerinden arındırmışlardı. vSRO dosyalarının çalınması ile private serverlar ilk zamanlardaki ECSRO gibi sadece drop, exp, sp oranının fazla olduğu ve trafic sisteminin olmadığı, silk alınmaması gibi sebeplerden pay2win olmayan private serverlardan ziyade tamamen şekil verebileceğiniz, parayı basan alt yaş grubunun ego kastığı private serverlara olanak kıldı ve private server GMlerinin talepler doğrultusunda oyuna yön vermesi, playerların muhattaba alınması iSro'dan private serverlara yönelimi artırdı.
8. 110 veya 120 cap bence* en son cap olmalıydı oyunda (mevcut sistem ile tabii ki, sistem geliştirilse idi 140 da güzel olabilirdi.) Kervanın kaldırılması ile ölen job sistemi yeniden diriltildi. Temple Uniqueleri sayesinde. Bunun üstüne Forgetten World eklemesi yapıldı. Oyunun en aktif olduğu zaman bu zamandı. EU gelince oyun bitti 90 gelince oyun bitti kısmı hikaye. Ben 2 günde 2 tane sereness çıkarıp o zamana 100 TL değerinde (2011 sanırım) kazancım olmuştu elde ettiğim goldu, gold satan siteye satarak. Almaya kalksam 200 TL'ye alıyordum o goldu ki dediğim gibi 2011 parası ile. Herkes Forgetten World kasıyordu. 120 Capde gelen Jupiter Temple de aynı şekilde kolay exp kazanımı konusunda olsun Felow bufflarının düşmesinden elde edilebilecek kazanç konusunda olsun oynamayı cazip kıldı ve zevkli hale getirdi. Mesela 110 Cap ve 120 Capde olan bu sistemler 80-90 Capde bile yoktu. Normalde yeni cap geldiğinde kasmak eskisine göre çok zor olacağı için kasmayı kolaylaştırıcı eklentiler olması oyuncuların oyunu bırakmasını önledi. 100 Cap'de gelen JG Cave için ortalama saat başı çıkan 85 - 88 - 89 - 90 ve 4 adet 95 ve Medusa öncesi kesilen uniqueler sınırsız görev yapar gibi saat başı güzel exp veriyordu. 110 ve 120 Capde sınırsız görevler geldi. Bunlar da kasmayı kolaylaştırdı ve playerlar bıkmadan level kasmaya devam ettiler. Silk ile blue basma sisteminin gelmesi ile de levelin önemi azaldı. 140 levela kadar kasmak yerine silk ile blueları maksimize ederek 140 levelden çok daha güçlü charı 130 levelda elde edebilirsiniz.
*Bunlara sınırsız görevlerin olduğu Bağdat Dungeon eklentisi ile gelen 125 Cap de dahil edemiyorum çünkü Bağdat haritası diğerlerinden çok farklıydı. General moblar zaten elite gibi vuruyordu. Üstüne bağdat haritasında delay başladı. Charlar durduk yere dakikalarca donup yatıyordu.
9. Oyunun bir hikayesi vardı. Mitolojik yaratıklar vardı. 100 Level'a kadar olan yaratıkların hiçbirinde copy + paste yoktu (yakın level ve akraba diyebileceğimiz yaratıklar hariç). 100 Level monster scrool'da mangyanglar çıkması ve daha sonra 110 Cap ile gelen 100-102 arası mobların hepsi kopya idi (Alexandria çevresi). Avatarlar bile yeni çizimden ziyade renk değişimine gitti. Oyuna verilen önemin azaldığının göstergelerinden birisi de buydu.
10. Jenerasyon-Teknoloji dengesinin bozulması. Bu oyunu şu an en fazla oynayan yaş grubu 25-30 diyebiliriz. Oyun açıldığında bu jenerasyon 10-15 yaş arasında yani internet kafeye en sık giden yaş aralığında idi ve bu da oyunun hızlı oyuncu kazanmasını sağlarken, oyuncuların pay2win'e uyum sağlayacak yaşta olamaması da bu sistemin 3-5 sene bozulmadan devam etmesini sağladı. Daha sonra akıllı telefonlar çıktı. İnsanlar boş vakitlerini saatlerce bilgisayar karşısında geçirmek yerine 5-10 dakikalık molaları bilgisayara oturmadan değerlendirebileceği mobil oyunlara yöneldi.
11. Oyuna giriş sistemlerinin değiştirilmesi. Bu kısmı daha çok bot kullanmayan oyuncular için anlatacağım çünkü bot kullanan oyuncular bir şekilde oyuna girmeme sorunundan çok fazla müzdarip olmuyorlardı. Otomatik deneme olsun diğer char oyuna girene kadar başka charla oyalanma olsun vb. En başında her seferinde launcher açıp starta basıp ID-PW-Image Code yazıp trafic alınca tekrar launcher açıyorduk ki o zamanlar PC kalitesini düşünürsek ortalama dakikada 1 kere deneyebiliyorduk fakat yine de max 1 saatte oyuna giriyorduk ve bu oyuna girme işlemi sürekli elleri çalıştırmaya sevk ettiği için bizi bir şekilde oyalıyordu. O zamanlarda oyuna olan bağımlılığı yaş küçüklüğünü de düşünürsek her denemede o ekranın kararması hayali ile o denemelerden hiç yılmıyorduk. Daha sonra otomatik deneme sistemine geçildi. Yani Enter'a bozuk para sıkıştırma dönemi. Burda da sürekli takip etmediğimizde o oyuna girerken sürekli entera basılmaya devam etmesi char görünmemesine yol açıyordu ve oyundan geri çıkmak zorunda kalıyorduk. Aynı zamanda sürekli oyun ekranı açık kalmak zorunda ve karartı girince bozuk parayı çıkarma zorunluluğundan dolayı ekrena bakmaktan sıkılmaya başladı insanlar. Daha sonra bu sistem daha iyi hale getirildi. Enter'a basmaya gerek kalmadan kendi kendine deniyordu. Bu sistem en iyisi idi. Ondan sonra benim ilk zamanlarda haksızlığın önüne geçmek ve oyuna ne zaman gireceğimizin belli olması konusunda hep istediğim sıraya sokma sistemi geldi fakat ben bu sistemi düşündüğüm zamanlarda oyuna girme süresi bu kadar sürmüyordu. VİP sistemi gelmesi ile bu sistemin aslında hayal ettiğim gibi olmadığını gördüm. VİP char, keyfi olarak relog atarsa hem sıraya girmiyor, hem de oyundan 1 char DC yiyor, hem de oyuna girme süresi şu an için ortalama 6-8 saat sürüyor. Bazen internet kesintiniz olmasa bile denetme sırasında da DC yiyip tekrar en son sıradan oyuna girmeye çalışıyorsunuz. Ve şimdi en kötüsüne geliyorum. Botunuz yok ise eğer oyuna alırsa ve bir kaç dakika içinde charı seçmesseniz ne oluyor? DC yiyorsunuz. Yani bu oyun oynanmaz dedirtiyor. Yıllarca emek verdiğiniz char olsa bile para vermeden bırakın oyunda tutunmayı oyuna giremiyorsunuz arkadaşlar bilmiyorum anlatabildim mi. Burdan bağlayalım son maddeye...
12. Joymax önceden maksimum oyuncu sayısına ulaşma amacında idi. Bu sayıya ulaştığında çok az sayıda ve çok az miktarda silk alan oyuncular vardı. Şimdiki politika ise şu; oyuncu sayısı istediği kadar az olsun, silk alsın yeter. Yani oyuncu sayısı umurlarında değil. Kazanıyorlar mı kazanıyorlar. 3500 oyuncu 10 silk alacağına 35 oyuncu 1500 silk alsın benim için daha iyi diyorlar. Oyunun itibarı kalmadı. Elde kalanlardan ne koparsak kafi diyorlar. Eskiden duyuru yapılırdı yeni katılan GM'ler diye 20-30 tane GM işe alındığını hatırlıyorum. Şimdi GM ismi duymaz olduk. Haftada 1 bakım yapılırdı şimdi ayda 1 yapılıyor. 2015 Yılında her ay oyun içi aktif GM etkinlikleri (GM bulma, + basma, pvp, unique, soru cevap vb.) ve Facebook etkinlikleri olurdu ve ciddi ödüller verilirdi. Hatta ben max 13 dg varken bu etkinliklerden en az 2 tane 13 dg legend silah kazanmıştım. Şimdi duyurular bile tam yapılmıyor. Yeni event geldiğinde ödüller bile açıklanmaya gerek duyulmuyor. Websitesinde 21. sayfadan sonraki geçmiş noticeler bile gözükmüyor. Önceden serverlar özel bakıma girerdi. Şimdi sadece ayda 1 toplu bakım yapılıyor. Kısacası oyun kendi haline bırakıldı ve o şekilde yoluna devam ediyor. Sadece Covid-19 sebebiyle bile şu oyuna 1-2 yenilik, yeni dönecek oyuncular için hediyeler verilse bence geri dönen çok olurdu. Private serverların sayısı son 2 ayda çok arttı. İnsanlar evde sıkıldığı için oyalanacak birşeyler aradılar. Ben de bunlardan biri idim ve girip bir bakayım dedim. Değişen bişey olmamış hatta daha kötüye gitmiş. İyi ki de bırakmışım dedirttiler bana da :)
Yukarıda yazdığım maddeler gerçekleşen olayları ve benim şahsi fikirlerimi beraberinde barındırıyor. Eksik/fazla/yanlış gördüğünüz şeyler olabilir. Lütfen saygı çerçevesinde yorum yapalım. İyi forumlar, iyi günler dilerim.