addIcFb

Aileden
Kayıt
22 Eylül 2007
Mesajlar
5.212
Beğeniler
0
Şehir
Okul
Dünyanın en büyük otomobil üreticisi General Motors zor günler yaşıyor. son 20 yılda Kuzey Amerika pazarındaki pazar payı neredeyse yarı yarıya düşen şirketin adım adım iflasa sürüklendiği konuşuluyor. GM Yönetim Kurulu Başkanı Rick Wagoner, şirketin 325 bin çalışanına hitaben GM’nin İnternet sitesinde yayımlanan mektubunda, şirketin kayıplarının sürdürülemez boyutlarda olduğunu kabul etmekle birlikte iflas durumunun söz konusu olmadığını iddia etti. Wagoner, “İflas başvurusunda bulunma yönünde bir plan, niyet ya da strateji kesinlikle yok” dedi.

General Motors, son 20 yılda uyguladığı yanlış politikalar sonucu finansal sıkıntı içine girdi. Şirketin otomobil sektörünün geleceğini görememesi, Kuzey Amerika’daki pazar payının yüzde 45’ten yüzde 25’e inmesine yol açtı. Zarar, 2005’in ilk dokuz ayında 2.2 milyar dolara ulaşırken, şirketin Wall Street’teki piyasa değeri son üç ayda 12 milyar dolar azaldı.

FITCH NOTU DÜŞÜRDÜ
Şirketin içinde bulunduğu zor durum kredi derecelendirme kuruluşu Fitch’den gelen olumsuz açıklamalardan da anlaşılıyor. Fitch, bu ay yaptığı açıklamada, şirketin kredi notunu iki basamak düşürerek yatırım statüsünün bir alt kademesi olan BB+’ya indirdiğini kaydetti.

Kuruluş, bu karara gerekçe olarak, GM’in en büyük tedarikçisi Delphi’nin iflas koruma programı kapsamına alınmasını gösterdi. Uzmanlar, GM’in Delphi’nin borçlarının yeniden yapılandırılması kapsamında ek maliyetlerle karşılaşmasından çekiniyor. Delphi’nin GM’e faturası 12 milyar dolara varabilir.

MUHASEBE KAYITLARI DA SORUN
General Motors’un başını ağrıtan diğer bir konu ise muhasebe kayıtları oldu. Amerikan Sermaye Piyasası Kurulu SEC, şirketin emeklilere yaptığı sağlık ve maaş harcamalarını inceleme altına aldı. Şirketin konu hakkında bilgi vermek için mahkemeye çağırılması huzursuzluğu had safhaya çıkardı. Firmanın, mahkeme kararının ardından 2001 yılı bilançosunu yenileceğini açıklaması, güven unsurunu daha da zedeledi.

General Motors’un en büyük stratejik hatalarından biri yatırımlarını yanlış alanlara yöneltmesi oldu. 1980’li yılların ardından benzin tüketimi yüksek arazi araçlarına ağırlık veren şirket, Japon rakiplerinin ABD piyasasında küçük ve az yakan modellerle etkili olacağını hesap edemedi.

General Motors, 1990’lı yıllarda daha hesaplı modellere yoğunlaşmaya başlasa da, Japon rakiplerinin hızına yetişemedi. ABD’nin en büyük otomobil üreticisi, bugün benzer bir tabloyu hibrid, yani benzin ve elektriği bir arada kullanan araçlarda da yaşayabilir.
 
Yukarı Alt