Kayıt
20 Ağustos 2009
Mesajlar
2.458
Beğeniler
0


Mozilla-Firefox ilişkisinin detayları.

Mozilla ve Google'ın dost olduğunu mu sanıyorsunuz? Öyleyse Firefox-Chrome kavgasından haberiniz yok.

Firefox'un gelişiminde Google'ın da önemli bir payı vardı. Firefox internet tarayıcının önceden ayarlanmış arama sayfası Google oldu. Google da Firefox'u geliştiren Mozilla'ya reklam pastasından bir pay verdi ve bu ortaklık iki tarafın da yararına devam etti.

Firefox ile yapılan bu anlaşma, Google'ın Microsoft'tan ve Internet Explorer'dan önemli dersler aldığını gösteriyor. İşletim sistemiyle birlikte gelen tarayıcı tercih edildiği gibi, tarayıcıyla birlikte gelen arama motoru ayarı da piyasa payında önemli bir faktör.

Ancak bu işbirliği üzerine gölge düştü. Google'ın kendi internet tarayıcısı Chrome'u geliştirmesiyle birlikte, Firefox'un geliştiricisi Mozilla ile Google arasında soğuk rüzgarlar esiyor. Google bir zamanlar desteklediği Firefox'tan dikkatini çekerek, Chrome'a yöneltiyor.

Asa Dotzler'ın gözünden Google

Mozilla'nın hala paraya ihtiyacı var ve Google'ın da daha fazla trafiğe. Internet Explorer standart arama motoru olarak Bing'i kullanıyor. Google'ın da Firefox ile olan iş ilişkisi bitmiş değil. Buna karşın zayıflamış durumda. Mozilla, Google ile olan geleceği için endişeli.

Firefox projesini 2002 yılında kuran Asa Dotzler "Google'a baktığımda internetin büyük resmiyle bir uyum görmüyorum. Google bir reklam şirketi, parayı buradan kazanıyorlar ve harika bir arama hizmet sunuyorlar. Kullanıcılar hakkında daha fazla şey öğrendikçe daha etkili reklam yaparak daha çok para kazanabiliyorlar. Ama yine de umarım ki aramada daha çok rekabet olur, yoksa internet kullanıcılarının içerik üzerindeki kontrolü, TV izleyicileri gibi onlara sunulanı izlemek olacak" diyor.

Asa Dotzler, Google'ın mutlak hakimiyetinin internet aramalarını kısırlaştıracağına inanıyor.

İnterneti Google'dan korumak

Öte yandan Mozilla'nın interneti Google ve Microsoft gibi devlerden kurtarabilecek bir görevi olduğuna inanan Asa Doltzer, "Mozilla internetin ticari olmayan özelliklerine yönelen bir ürün ortaya koyuyor. Sadece gelir elde etmeye odaklanmamış ürünler, herkesin temsil edildiği, katılabileceği bir proje. Buna katkıda bulunmak için bir ticari modelin parçası olmaya gerek yok" diyor.

Doltzer'in açıklamalarına karşın internet üzerinde hizmet sunan bütün firmalar bir şekilde para kazanmak ve projelerine fon sağlamak zorunda. Yine de Asa Doltzer, internetin uygar özellikleri olan kültür ve eğitimin, piyasadan dev paylar alan ve işe ticari yaklaşanlara karşı koruyuculara ve avukatlara ihtiyacı olduğunu düşünüyor.

Mozilla'dan gelen bu açıklamalar ve ilk başta aktardığımız Firefox- Google ticari ilişkisi, Google ile Mozilla arasında bir soğuk savaş olduğunu gösteriyor. Google'ı da Microsoft gibi bir dev olarak gören ve interneti Google'dan da korumak gerektiğine inanan bu açıklama buna işaret ediyor.
 
Yukarı Alt