Kayıt
4 Ekim 2007
Mesajlar
2.262
Beğeniler
3
Şehir
Lise



Timeline Efektleri


Şimdi timeline efektlerinin özelliklerini inceleyelim:

timeline_effekt1.gif


timeline_effekt2.gif



Yukarda gördüğünüz gibi efektlere 2 yolla ulaşılır:


1- Insert-->Timeline Effects

2- Sahnedeki obje üzerine sağ klik yaparak.

3 tür efekt grubu vardır,bunları sırasıyla inceleyelim:


Assistants/ Copy to Grid:

Bu efekt seçilen nesneyi ayarlanan sayıda kolon ve sütunlar şeklinde kopyalar:

grid1.gif


grid3.gif


grid2.gif


Üst bölümden oluşturulacak kolon ve sütun sayısı alttan ise kopyalanan objelerin arasındaki boşluğu düzenleyebilirsiniz.Ortadaki resimde gördüğünüz gibi İlk kopya asıl objenin üzerinde oluşur.Panelde yaptığınız ayarlamalar hemen görünüm alanına yansımaz,gerekli eklentileri yaptıktan sonra panelin sağ üst tarafında resimde de gördüğünüz update preview butonuna basmanız gerekecektir.

Assistants/ Distrubuted Duplicate:

Tek sıralı bir duplikasyon oluşturur.

distribute1.gif


distribute2.gif


distribute3.gif



Number of Copies: Kaç kopya yapılacağı ayarlanır. (asıl obje efekt sonucunda koybolup yerini ilk kopyaya bırakır)
Offset Distance: Kopyaların x ve y koordinatını ayarlar
Offset Rotation: Her kopyanın kaçar derece açı ile rotasyon yapacağını denetler.Buradaki rotasyon bir önceki kopyaya göre ayarlandığından dönme işlemi katlanarak devam eder.
Offset Start Frame: Her kopya arasına kaç frame ekleneceğini ayarlar.Böylece animasyonun hızı denetlenmiş olur.
Scaling menüsü: Açılır menüden kopyalar üzerinde 2 çeşit ölçekleme sağlanır.
Kilit üzerine tıkladığınızda scale uygulanacak x ve y değerlerini yazma şansına sahip olabilirsiniz.
Alttaki menülerden renk duplikasyon esnasında renk değiştirme ve en altta alfa değeri ile oynama imkanı tanınmıştır.

Efekt tamamlandıktan sonra kütüphaneyi açarak efekt uygulanan grafiye ulaşabilirsiniz.Bu grafiyi sahnede açtığınızda yukardaki resimde de göreceğiniz gibi flashın tüm kareleri ayrı bir layera yerleştirdiğini görürsünüz.Yani bizim flash-MX de manuel olarak yapacağımız çalışmanın aynısın otomatik olarak oluşturur. Bu diğer efektlerde de aynıdır.Efekt uygulamasından sonra kütüphaneden bu animasyonarı incelemenizi öneririm.


Effects/ Blur:

Otomatik olarak motion tween, alfa ve scale uygulaması ile pratik yöntemle blur efekti oluşturur.

blur1.gif


blur2.gif



Kütüphaneden blur efekti uygulanan grafiyi sahneye açarsanız yaklaşık 31 layer ile bu işlemin hazırlandığını görürsünüz.Basit uygulamalarda pratik kolaylık sağlar

Uygulama paneli oldukça basittir.Efekti oluşturacak frame sayısı, animasyonun resolüsyonu, yatay ve dikey doğrultuda uygulananıp uygulanmayacağı ayarlanabilir.


Effects/ Drop Shadow:

Mx versiyonunda yaptığımız işlem şu idi: Önce çizimi yapıp copy-->paste yöntemi ile alta yerleştirilen bir layera aynı koordinatlara çalışmayı yapıştırıp sonra bu kopyayı bir-iki piksel sola ve alta kaydırıp istenilen renkle ve alfa efekti ile oluşturuyorduk. Bu çalışmayı artık flash üstleniyor.Pratik yararı olabilecek bir efekt.

drop.gif


drop2.gif



Panel yine oldukça basit.Gölgenin renk ayarı, alfa özelliği ve kaç piksel kaydırılacağı ayarlanıyor.


Effects/ Expand:

Bu efekti uygulayabilmeniz için sahnedeki çalışmanın mutlaka bir sembol olması gerekir.Çizimlere bu uygulama yapılamıyor.Uygulanan efekt basit.Bir grafiyi istenilen boyutlarda sıkıştırmak ,genişletmek veya aynı anda iki efektide uygulamak.Bildiğimiz tek layerlık basit bir motion tween efekti.Pratik fayda sağlamayan bir uygulama.


expand.gif



Effect duration: Ana sahnedeki efektin frame sayısı
Expand-Squeeze ve Both: Efekt sırasında sembolün genişlemesi, daralması veya her ikisinin aynı anda uygulanması sağlanır
Shift group center by: Genişleme ve şıkışma efekti oluşumu sırasında belli koordinatlarda sembolün yer değiştirmesini istiyorsanız bu alanlara değer girersiniz.
Change Fragment Size by: Anaimasyon boyunca genişleme veya sıkışma oranını bu alandan ayarlayabilirsiniz.

Effects/ Explode:

Sık istek alan bir animasyondur. Bu uygulamayı bir sembol üzerinde uyguladığınızda output paneli açılarak sembole break apart işlemi yapıldığı uyarısını verir.

explode.gif



Panelden animasyonun frame sayısını oluşan parçaların hangi yönde dağılacağını, dağılma sırasında parçaların hareket edeceği arkın pixel değerini, bu parçaların dağılım sırasında yapacağı rotasyonu, dağılan parçaların boyutlarını ve alfa değerlerini ayarlamanız mümkündür. Swish`deki kadar etkili bir görüntü oluşturabilen bir efekt uygulaması değil.


Transform:

transform.gif


Effect Duration: Uygulanancak efekteki frame sayısı
Change Position by: Verilen x ve y değeri kadar kaydırma sağlar.Örneğin X=5 ve y=10 değeri yazmışsanız x değerinde 5 y değerinde 10 piksellik kayma sağlar
Movie to Position: Ana sahnede verdiğiniz x ve y koordinatına doğru hareket eder.Örneğin yukardaki gibi 5 ve 10 değeri vermişseniz; bulunduğu alandan bu koordinatlara doğru hareket eder.Bir üstteki çalışmada ise verilen değerdeki koordinatlara doğru hareket değil sadece o değerler kadar sağa ya da sola kayma gösterir.
Scale: Hemen yanındaki kilit üzerine tıkladığınızda y scale alanıda açılır ve hareket sırasında ölçekleme yapılabilir.
Rotate-Spin-Time:hareket sırasında sembolün rotasyonunu ve time alanından yönü ayarlanır.
Change Color: Efektte renk dönüşümü olmasını isterseniz bu alanı işaretleyip bir renk ayarı atamalısınız.
Final Alpha: Bir üstteki gibidir.Alfa efekti eklentisini sağlar.
Motion Ease: Bildiğiniz başlangıçta veya sonuna doğru efektin yavaşlaması veya hızlanmasını ayarlar.

Transition:

transition.gif


Dönüşüm efekleri silme ve solma işlemlerini yapar. İn ve out işlemi içerden ya da dışardan başlamasını ayarlar. Hemen yandaki panelden solma veya silme efektinin yönü ayarlanır ve son olarakta anaimasyonun başlangıçta ya da sonda hız ayarı oluşturulabilir.hem fade hem de wipe efektini aynı anda kullanmanızda mümkündür.



Motion Tweening
Hareket tweeni bir sembolün konum, boyut, rotasyon, renk ya da saydamlık gibi bir veya birkaç özelliğini interpole etmektir. ( interpole=iki konum ve iki boyutan yararlanarak aradaki bir konu mu saptama işlemidir). Özetle bir hareket tweeninde iki frame arasındaki boş framelerin bu yöntemle Flash tarafından doldurulmasıdır.

Ara framelerin Flash tarafından nasıl doldurulduğunu toplu olarak görmenin en iyi yolu "onion skin" seçeneğini kullanmaktır.

onion1.gif


menüden "onion all" seçeneğini seçtiğinizde aşağıdaki gibi tüm frameleri sahnede göreceksiniz.


İpucu: Şayet framelerden birinde iyi yerleştirilmemiş bir hareket mevcutsa, burada bir key frame eklenerek kullanıcı tarafından yeniden düzenlenebilir. Yeni keyframe`e göre Flash tweeni yeniden düzenler.Böylece Flasha biraz yardımla daha akıcı animasyonlar elde edebilirsiniz. Şimdi örneklerimize geçelim. Örnekler basitten ileri düzeye doğru yapılandırılmıştır.




Shape Tweening

Şekil tweeni; döndürme, ölçekleme , eğme gibi dönüşüm işlemlerini kullanarak elde edemediğimiz değişimleri interpole etme tekniğidir. Bu tween işleminin birkaç özelliğinden bahsetmek gereklidir.


1- Şekil tweeni sembollere uygulanmaz. Elimizde sembol varsa Break Apart(CTRL+B) komutu ile kırılmalıdır.

2- Şekil tweenlerinde klavuz katman kullanılmaz.

3- Bir katmanda birden fazla şekil tweeni uygulanabilir. Fakat hareketleri sırasında çakışma gösterirlerse Flash tween işlemini karıştırabilir. Bu nedenle ayrı katman kullanmakta yarar vardır. Ek katman dosya boyutunu arttırmayacağından uygun olan da budur.


Daire şeklinin bir kareye dönüştüğü animasyonu yaptığımızı varsayalım. Bunun için önce 1.frame seçilip oval aracı ile (araç kutusundaki stroke color kısmını kapatıp) bir daire çizin. Sonra 20.frame`e bir keyframe (F6) atayın. Sahnedeki daireyi silin ve bir kare çizin. 1.frame üzerine tıklayıp,properties paneline dönün. Burada tween kısmından tween şekli olarak shape`ı seçin. Animasyon tamamdır. Şayet daire ve kare şekillerini tam üst üste getirmezseniz animasyonunuz da kötü bir görünüm ortaya çıkacaktır. Onion skin ve onion all seçenekleri ile tüm frameleri sahneye getirin. Kayma varsa aşağıdaki gibi bir görünüm çıkar.

or26.gif



Bu durumda kareyi mouse ile tutarak dairenin tam ortasına getirmek gereklidir. Bunun için pratik başka bir yol daha vardır. Her çizilen şekili önce seçin, sağ klik ile Cut komutunu verin. Tekrar Sağ klik > Paste komutunu verdiğinizde flash bunu daima tam merkeze yapıştıracaktır. Böylece "üst üste geldi mi" sorunu hallolmuş olur.

Şimdi properties panelinde shape tween uygulamasının parametrelerine bakalım.

Easing`den motion tweende bahsedilmişti. Blend seçeneğindeki Angular parametresi dönüşüm sırasında keskin köşe ve düz kenarları korumak için kullanılır. Daha yumuşak bir dönüşüm için ise Distributive parametresi seçilmelidir.

Flash bir şekil tweeninde en kısa ve kolay yol hangisi ise onu tercih eder. Bu herzaman iyi sonuç vermez. Flasha bu konuda yardımcı olmak için "Shape Hints" komutunu kullanmak gereklidir.

Shape Hints (Şekil İpuçları) nasıl kullanılır?

1- Yukarıda anlatılan yöntemle animasyonu oluşturun. Animasyon tamamlanmadan şekil ipuçları aktifleşmez. Timelineda şu görüntü oluşturulmuş olmalıdır:


or27.gif


2- Animasyon tamamsa birinci şekili seçip menüden Modify > Shape> Add Shape Hints (CTRL+Shift+H) komutunu verin. Şeklinizin içinde kırmızı bir daire için de bir harf göreceksiniz.
or23.gif

Bunu mouse ile tutarak değişmenin başlayacağı bir kenara yerleştirin.Bu işlemi birkaç kez uygulayın.Snap modifier mutlaka açık olmalıdır.


3- Şimdi son frame`i seçin. Kırmızı daireyi ikinci şekildeki dönüşümün tamamlanmasını istediğiniz kenara getirin. İşlemi uygun yapmışsanız renk hemen yeşile dönecektir. İlk framedeki karşılığı ise sarıya döner.
or24.gif


Şekilde gördüğünüz gibi g ve h ipuçları dönüşümünü tamamlamıştır.

4- İyi bir animasyon için ipuçları sayısını arttırın.

Kurallar

1- İpuçları daima şeklin kenar ve köşelerine yerleştirilir. Dolgu kısmındaki ipuçları gözardı edilir.

2- İpuçlarını saat yönünde veya ters yönde yerleştirirseniz flashın bunu anlaması daha kolay olur.

3- En fazla 26 ipucu kullanabilirsiniz.

4- Bir şekil ipucunu silmek için mouse ile tutarak sahne dışına sürükleyin.

5- Tüm şekil ipuçlarını silmek için Modify > Shape> Remote All Hints komutunu uygulayın.

6- Şekil ipucları yerleştirilmiş bir animasyonda tüm frameleri seçip kopyalayarak başka bir sahneye yerleştirdiğinizde ipuçlarının taşınamadığını göreceksiniz. Bu nedenle ipuçlarını yeniden hazırlamanız gerekecektir.

7- Şekil ipuçları ile hazırladığınız bir animasyonun ipuçları olmadan nasıl çalıştığını görmeyi düşünüyorsanız: View > Show Shape Hints komutundaki işareti kaldırın.



Buton-Menü-Klavye Girdileri

Uyarı: Tüm sayfadaki örnekler flash8 derslerindekinin aynısıdır. Çalışmalarda cs3 versiyonunun getirdiği farklılıklar derslere eklenmiş ve böylece heriki sayfayı açarak nelerin farklı olduğunu görme şansı verilmiştir. Flash temel çizimleri flash4 versiyonundan beri hep aynıdır. Bu nedenle örneklerde farklılık yoksa linklere tıkladığınızda eski bilgi ve çalışmalar gözlenecektir. Değişiklik olmayan örnek dosyaların başına uyarı metni yazılıdır.


Bu bölümde bahsedilecek konuları şu ana başlıklar altında toplayabiliriz:

1- Basit butonlar

2- Komplike ve animasyonlu butonlar

3- Butonlara tween uygulaması

4- Pop-up menü ( Çekme menüsü ) oluşturma

5- Buton izleme seçenekleri

6- Klavye girdi olayları

7- Buton over alanına film klibi ekleyerek animasyonlu buton oluşturma

Butonlar sadece başka bir sayfaya yönlendirme amacıyla kullanılmazlar. Film klip leri içinde actionscriptlerle beraber kullanıldığında çok çarpıcı sonuçlar elde edilir. Bu amaçla gizli butonlar sıklıkla tercih edilir.




Maskeleme Yöntemleri

Bir katmandaki görüntünün belli bölümlerini gösterme yöntemidir. En az iki katmana ihtiyaç vardır. Üstteki maske , alttaki ise maskelenmiş katmandır.

Çizgiler maske olarak kullanılamaz. Sadece dolguları (fırça, oval, dikdörtgen aracı ) ve yazı karakterlerini kullanabi lirsiniz.

Flash-MX versiyonundan itibaren artık film kliplerini de maske olarak kullanabiliriz.

Durağan maskeleri yaratmak kolaydır. Önce flash içine bir resim import edin. Bunun hemen üstüne bir katman ekleyin. Oval aracı ile 2.katmana bir daire çizin. Hepsi bu. Son olarak katmanlara özellik atayacağız. En üstteki daire şekli çizdiğiniz katmanı seçin. Modify > Layer komutunu verin. Daha pratik yöntem katmanın en solundaki ucu kıvrık kağıt sembolünü çift tıklayın.


maske3.gif


maske1.gif


maske2.gif



Açılan menüden "Mask" ı işaretleyin. Resmin bulunduğu katmana aynı işlemi yapın, fakat "Masked" işaretleyin. Daima iki katmanı kilitlemelisiniz.

Flash-mx versiyonundan sonra bu işlemleri yapmanıza gerek kalmamıştır.Actionscript 2 de setMask() komutu ile maskeleme işlemi actionscript ile de yapılabilir. Flash CS3 versiyonunu actionscript 3 dili ile kullanıyorsanız setmask yerine mask komutunu kullanmalısınız. Biz bu bölümde canlandırılmış maskeleri göreceğiz. Bu örnekler:

1- Maske katmanına tween uygulamak.

2- Maskelenmiş katmana tween uygulamak.

3- Yumuşak kenarlı maske hazırlamak.

4- Birden fazla maske kullanmak

5- Maskelenmiş bir animasyona tekrar maske uygulamayı içerecektir.

6- mask komutu ile maskeleme( Actionscript 3 dili ile)
 
Yukarı Alt