1. Reklam


    1. joysro
      ledas
      jungler
      keasro
      zeus
      karantina

Araçlar hakkında Güncel haberler&Teknik Bilgiler


  1. addIcFb

    addIcFb Aileden rank8

    Kayıt:
    22 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.376
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Meslek:
    öğrenci
    Şehir:
    Okul
    Trafİk Kazasina KariŞtiĞinizda Nasil Davranmalisiniz?




    Araç sürücüsü iseniz trafik için ek bir tehlike oluşturmayacak şekilde; hemen durun.
    Trafik güvenliği için ışıklı işaret veya yansıtıcı cihazları koyun gereken diğer tedbirleri alın.
    Can ve mal güvenliğinin etkilenmemesi durumunda ölümlü yaralamalı ve maddi hasarlı kazalarda sorumluluğun belirlenmesine yarayacak iz ve delillerin kaza yerindeki durumunu değiştirmeyin.

    Olayın tarafları olarak istenilmesi durumunda kimlik ve adreslerinizi bildirmek sürücü ve trafik belgeleri ile sigorta poliçelerinin tarih ve sayılarını diğer tarafa vermek zorunda olduğunuzu unutmayın.

    Yaralılara ilk yardım ve acil müdahale yaptırmak amacıyla kaza yerinden ayrılma durumu hariç görevliler gelinceye kadar veya bunların iznini almadan kaza yerinden ayrılmayın.
    Başında sahibi veya sorumlusu bulunmayan motorlu araçlara taşınabilen veya taşınamayan mallar ile mülklere zarar vermişseniz aracın malın veya mülkün ilgilisini bulun.

    Bulunamadığı takdirde araçlara ve zarar verilen diğer şeylerin görünebilen ve uygun yerlerine düşmeyecek kaybolmayacak şekilde yazılı bilgi bırakın. Bu sizin insanlık görevinizdir.

    TRAFİK KAZASI SONRASI NE YAPMALI? Karayollarında kazalara yol açan en önemli hatalardan biri belki de birincisi ani ve lüzumsuz şerit değiştirmektir. Gereksiz sollamalar ise bunun en tehlikeli biçimidir. Önünüzde giden yada karşıdan gelen bir otomobil sollama veya şerit değiştirme eylemi yapıyorsa kendisine geçme payı bırakın. Yanınızdaki şeritte yol alan otomobil yada kamyonları dış aynalarınızdan izleyin. En kritik nokta arkanızdan gelen ve sizi geçmeye çalışan otomobilin şoförünün yüzünü aynanızdan görmediğiniz andır. Böyle bir durumda karşıdan otomobil gelmiyorsa hızlanmanız karşıdan otomobil geliyorsa yavaşlayıp geçmesine izin vermeniz en doğru iş olacaktır. Bu durumlarda sinyallerinizi mutlaka kullanmak zorundasınız. Bir aracı ağır tonajlı aracı sağdan geçmeye kesinlikle kalkışmayın.

    Başınıza bir trafik kazası gediğinde veya yolda bir trafik kazasıyla karşılaşmanızda almanız gereken küçük fakat çok önemli birkaç önlem var. Bunlardan en önemlisi kaza mahallini trafikten korumak ve yoldaki diğer araçları uyarmaktır.

    Alınması Gereken Önlemler Kaza mahalline geldiğinizde otomobilinizi uzağına ve trafiği aksatmayacak şekilde park ederek dörtlü flaşörleri açın.

    Araçlardan biri yanıyorsa yangının benzin tankına ulaşabileceğini unutmayın.
    İlk yardım gelene kadar yaralıların güvenli bir yere alınması ve kaza bölgesine yaklaşan diğer araçların güvenliği sağlanmalıdır.

    Kaza bölgesine yaklaşan trafiği her yönden uyarmak gerekir. Bunun için beyaz bir bez parçası veya el hareketiyle kazaya yaklaşan araçlar ikaz edilmeli.
    Kaza mahallinin 100 m ileri ve gerisine reflektör üçgeni koyarak ikinci bir güvenlik şeridi uygulanmalı.

    Kazaya karışan araçların motorları çalışıyorsa kapatın ve kontak anahtarını araçların üzerinde bırakın. Direksiyonun kilitli olmaması gerekir.

    Kazaya karışan araçların el frenleri çekili değilse çekin. Benzin kaçağı olabileceği düşünülerek kaza yerinde sigara içilmemeli.

    Yaralıları araç içinden çıkarırken çok dikkatli olun ve yaralının vücuduna her noktadan destek verin.

    Yaralının nefes alıp almadığını kontrol edin. Boyun kısmından yakayı gevşeterek rahat nefes almasını sağlayın.



    Maddi Hasarla Sonuçlanmış Kazalarda Anlaşma Nasıl Olur? Maddi hasarla sonuçlanan kazalarda kazaya karışan kişilerin tümü yetkililerin gelmesine gerek görmez ve anlaşırlarsa durumu aralarında yazılı olarak tespit ederek olay yerinden ayrılabilirler.

    Bu şekilde bir anlaşma ile olay yerinden ayrılmış olan taraflar meydana gelen zararın kendilerince doğrudan veya sigortaları tarafından karşılanacağını kabul etmiş sayılır.
    Ayrıca yazılı tespit yapmamış olsun veya olmasınlar sonradan yetkililerden trafik kazası tespit tutanağı düzenlemesini isteyemezler.



    Kaza Yerinden Geçmekte Olanların Yükümlülükleri Nelerdir? Kaza yerinde usulüne uygun ilk yardım tedbirleri almak olayı en yakın polis veya kuruluşuna bildirmek
    istek halinde yaralıları en yakın sağlık kuruşuna göndermek.

    Sigorta Araçlar trafiğe çıkarıldığında geçerli teminat tutarları üzerinden yaptırılmış olan zorunlu mali mesuliyet sigorta poliçesinin araçta bulundurulması ve yetkililerin her isteyişinde gösterilmesi veya verilmesi mecburidir.


    Asli Kusurlu Sayılan Durumlar Nelerdir? Kırmızı ışıklı trafik işaretlerinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçmek.

    'Taşıt Giremez' trafik işareti bulunan karayolunda veya bölünmüş karayolunda karşı yönden gelen trafiğin kullanıldığı şerit rampa ve bağlantı yollarına girmek.

    İkiden fazla şeritli taşıt yollarında karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit veya yol bölümüne girmek.

    Arkadan çarpmak.
    Geçme yasağı olan yerlerden geçmek.
    Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapmak.
    Şeride tecavüz etmek.
    Kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak.
    Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymamak.
    Manevraları düzenlenen genel şartlara uymamak.
    Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun taşıt yolu üzerinde zorunlu haller dışında park etme ve duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almamak.

    Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpmak.

    Trafik Kazalarına Kim El Koyar? Trafik kazalarına; adli yönden gereği yapılmak üzere mahalli genel zabıtaca kazanın oluş nedenlerini iz ve delillerini belirleyerek trafik kazası tespit tutanağı düzenlemek üzere de trafik zabıtasınca el konulur. Trafik zabıtasının görevli olmadığı veya bulunmadığı karayollarında meydana gelen kazalarda trafik kazası tespit tutanağı mahalli genel zabıtaca düzenlenir ve bir örneği o yerin trafik zabıtasına gönderilir.

    Garanti Fonundan Hangi Durumlarda Yararlanılır?Zorunlu mali sorumluluk sigortasına tabi motorlu araçların sebep olacakları zararların aşağıdaki durumlarda işletenin sorumluluğuna ilişkin kurallar uyarınca geçerli teminat tutarları dahilinde karşılanması amacıyla Garanti Fonu oluşturulmuştur. Garanti Fonuna şu durumlarda başvurulur:
    Kazayı yapan motorlu aracın tespit edilmemesi durumunda kişiye gelen bedensel zararlar için Kazanın meydana geldiği tarihte geçerli olan teminat tutarları dahilinde zorunlu mali sorumluluk sigortasını yaptırmamış olan işletenlerin neden olduğu bedensel zararlar için
    Zorunlu mali sorumluluk sigortası yapan sigortacıların iflası halinde sigortacının ödemekle yükümlü olduğu maddi zararlar için Çalınmış veya gasp edilmiş motorlu araç bir olaya sebep olmuş ve işleten de sorumlu değilse kişiye gelen zararlar İçin.

    Maddi Hasarlı Trafik Kazasına Karışıldığında Ne Yapmalı? Eğer maddi hasarlı trafik kazasına karıştıysanız; trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durmak trafik güvenliği için ışıklı işaret veya yansıtıcı cihazlar koyarak tedbir almak olayı yetkili ve görevlilere bildirmek onlar gelinceye kadar veya onların İznini almadan kaza yerinden ayrılmamakla yükümlüsünüz. Ancak maddi hasarla sonuçlanan kazalarda; kazaya karışanlar olarak yetkililerin gelmesine gerek görmez ve anlaşırsanız durumu aranızda yazılı olarak tespit edip olay yerinden ayrılabilirsiniz. Bu şekildeki bir antlaşmayla olay yerinden ayrılmanız durumunda kendi zararınızı karşılayacağınızı kabul etmiş sayılırsınız.

    Araç İşletenlerin Hukuki Sorumluluğu ve Araç Sigortası Araç işleticilerinin sorumluluğu ile araçların sigorta ettirilmesi hususunda Karayolları Trafik Kanununun ilgili maddeleriyle 'Kamu Araçları Garanti Fonu Yönetmeliği' hükümleri uygulanır.

    Zarar Ziyan ve Dava Açma Trafik davalarına Trafik mahkemelerinde bulunmadığı takdirde Sulh Ceza Mahkemesinde bakılır. Doğrudan doğruya sigortacıya karşı dava açıldığı gibi hukuk mahkemesine de dava açılabilir.

    Sorumluluğunuz İşlettiğiniz bir motorlu araçla bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına veya bir şeyin zarara uğramasına sebep olursanız motorlu aracın işleteni olarak bu zarardan sorumlu olursunuz.

    Kaynak: Ankara Emniyet Müdürlüğü


    Aracınıza Kasko Yaptırırken Bunlara Dikkat.
    Hasarınızı en hızlı şekilde ve eksiksiz ödeyecek firmalar ilk tercihiniz olmalı. Firmanın yaptığı poliçede belirtilen aracın değerinin aracın piyasa değeri ile aynı olmasına dikkat edin.

    Ferdi Kaza Sigortası ve İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortasından verilen teminatlara ve ödenecek primler ile primlerin ödeme tarihlerine dikkat etmelisiniz.

    Ayrıca yapılan poliçedeki genel ve özel şartların iyice okunması gerekmekte. Grev lokavt deprem sel ve benzeri teminatların bulunup bulunmadığının kontrol edilmesi gerekiyor. Hazine müsteşarlığı tarafından her üç ayda bir belirlenen ve şirketlere bildirilen araç kasko değeri esas alınarak kasko poliçesinin düzenletilmesi



    İkinci el araç almanın püf noktaları
    Otomobilin motorundan şanzımanına kaportadan döşemesine kadar dikkatle inceleyin. Mümkünse satın almaya bir otomobil tamircisi ile gidin.
    Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şase numaralarını ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız gibi çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.
    Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız bir tamirci veya kaportacıya götürüp kontrol ettirin. Kaza geçirip sonradan toplanmış olabilir.
    Vergi numarası uygulaması sayesinde artık ruhsatı üzerinize almamak gibi bir durum söz konusu değildir. Yine de aykırı uygulamalar olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat sahibi ile anlaşmaya çalışın.
    Otomobil sahibi ile anlaştığınızda otoyu ücretini ortaklaşa ödeyeceğiniz bir otoparka teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten sonra otomobilin sahibi ile birlikte otomobili çözün.

    Son zamanlarda rent a car şirketlerinden kiralananlar oto pazarında satılmakta. Bu otomobilleri alan kişiler ise mağdur durumda kalabiliyorlar.Bu nedenle otomobilin sicilini araştırmadan asla kaparo vermeyin.

    ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:

    Eski elbiselerinizi giyin:

    Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın

    Diğer gerekli malzemeler:
    Cep feneri

    Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs
    Küçük bir not defteri
    Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri
    Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”

    PÜF NOKTALARI

    Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin!
    Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır.
    Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin bu size ilk çalışmadaki sorunları gösterecektir.
    Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın.
    Kontrol için yeterli zaman ayırın aceleci davranmayın
    Deneme sürüşünü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın Duvardan yankkılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcıı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.

    Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın

    DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA

    Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.
    Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil çıtaları düz bir hat izliyor ve boya üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta üzerindeki yansımalar düzgün değil.
    Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark olmamalıdır.
    Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın bu tür izler otomobilin tekrar boyandığını gösterir.
    Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına marşpiye altına paslar için bakın.
    Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa bu boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın anarıma girdiğini gösterir.
    Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.
    Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.
    Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde sorun vardır.

    MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)

    Kaputu motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye çalışın sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları işaret eder.
    Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz temiz olmalıdır.
    Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı olması çok önemli değildir. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.
    Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir.

    MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
    Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin 3-5 dakika gaza basmadan çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın;
    Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)
    Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
    Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir motorun açılması gerekmektedir.
    Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması normaldir. Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.
    Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi bakımı gerektirir.
    Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın.

    SÜRÜŞ TESTİ
    1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.

    Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.

    Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın olağan dışı vuruntu gıcırtı tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.

    Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.

    Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller akslar salıncak burçları) sorun vardır. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.