Kayıt
8 Eylül 2009
Mesajlar
2.253
Beğeniler
0
Şehir
Tokyo
1. KİTABIN KONUSU : Bir Anadolu gezisindeki yaşanan olaylar.
2. KİTABIN ÖZETİ : Kitap birçok kısa notlardanoluştuğu için içinde birçok olaylar vardır. Bunlardan birkaçını sizlereanlatmak ve özetlemek istiyorum. “Trende” adlı notunda trene bindiğiandaki hissettiklerini yazıyor. Trende en büyük zevk vagonda biryolcunun olmamasıdır. Bu yüzden her duruşta gelen yolcuya ! “Buradabiri var. Kantine gitti. Şimdi gelir” diyerek onun gitmesinibekliyordu. Bazen de uğurlamaya gelenleri yanına oturtturmak ve trenhareket edinceye kadar bekleyip daha sonra salıvermektir.


Yazarın kullandığı en büyük taktik hasta numarasıdır. Yüzüne birtülbent bağlayıp, parmağıyla gözünün etrafına bir parça sigara külübulaştırıvermiş. Daha olmazsa “vallahi bilmem birader, bizim dayıyılancıktan öldü. Bize de mi geçti nedir ?” diye konuşuverir. Herifikoydunsa bul….
Şoför notunda da kamyoncunun bir yol boyunca karşılaştığı tuhafolayları anlatmaktadır. Yazarın en ilgisini çektiği olay yoldasüregelen tel olayıdır. Her arabada tel vardır fakat yolda aracıbozulduğunda araç durup beklerken, yayına gelen kamyoncu ona tereddütetmeden telini verir. Az ileride kendi aracıda bozulduğunda teliverdiğine pişman olur. Yazarın titiz ve seçici olması yazdığı notlardanda belli oluyor. Yatak çarşafları adlı notunda yazar, yatakçarşaflarına dikkat ediyor. Hiçbir zaman kendi gözüyle görmediği çarşafdeğişimi için görevliye başvurur ve bizzat değiştirir. Ama bu onun içinyine yeterli değildir. İçinde “ya diğer yataktan çıkartıp getirmişse�?diye bir ukte kalmıştır.
Su onun için en önemli varlıktır. Yanında ihtiyatte mutlak bir subulunmaktadır. Su bulunmazsa gidip maden suyu alıp onunla idare edermiş.
“Yolda Hastalık�? notunda ise, geçirdiği hastalığı kendi kendinegeçirmeye çalışıyor. Bilgili olmasına rağmen rezil olmamak için oteleçekilip terlemek suretiyle hastalığından kurtulmaya çalışmaktadır.
Tulüyat Tiyatrolarda yazarın kitabında 3 bölümde yer almaktadır.Onun için tiyatronun kültür ve gelişme bakımından önemi büyüktür.Fakat, köylere gelen tiyatrocular ve özellikle bayanların giyiniş tarzıköylü erkekleri kışkırtıyor ve köyle fitne yarattığı için genellikletiyatrocular kovuluyordu. Onun için otelde yalnız olarak yatmak huzurve güvence vermektedir. Fakat, son anda gelen davetsiz misafir onunrahatını bozar ve hiç tanımadığı kişiyle yatmanın verdiği tedirginlikonu rahatsız etmektedir.
Fare adlı notunda da paranın ne denli önemli olduğunu ve onun için şantaj bile yapıldığını belirtmektedir.
Son notu olan “Bir dost Tenkidine Cevap” adlı notunda da dostununbirinci kitaptaki eleştirilerine cevap veriyorlardı. Dostu, ona buhatıra türü notlarını roman metoduna kaçmış olduğunu belirtmiştir.
3. KİTABIN ANA FİKRİ : Kısa olaylardan oluşan bukitap ; Anadolu güzellilerini, yöre halkının yaşam tarzlarınıanlatmakta ve “Çok gezen çok bilir�? atasözünü doğrulamaktadır.
4. KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ : Kitaptaki olaylar, gerçekçi ve mantiki bir tarzdadır. Olaylarda savunulan bir taraf yoktur.
Yazar olayları kendi çıkarları doğrultusunda yazmış ve kimi zamankendinin olaylarını, hastalıklarını ön planda tutmuş ve tasvirdenkaçınmıştır. Roman tarzı yazmasını da kısa notlarda açıkça belli eder.
Köylüler, uyanık ve akıllı olduklarını tasvir etmiş ve göründüğüolmalarına rağmen bir takım hırslar-para gibi –onların şantaj yapmayakadar götürmüştür.
Kamyoncular, birlik ve beraberliğe düşkün insanlar olarak tanınmışve kendi eksikliğini düşünmeden ve görmeden başkalarına yardım etmeyikendilerine bir borç bilmiştir.
Ayrıyeten birtakım kişilerin hala hurafelerden kurtulamadığı ve bu inançlarına devam ettiklerini görmekteyiz.
5. KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER : İki kitaptan oluşan AnadoluNotları, notlarda ve anılardan oluştuğu için oldukça zevkli vesürükleyici bir anlatım içermektedir. Arkadaşlarımın da zevkleokuyabileceği bir kitap olup, herkese tavsiye ediyorum.
6. KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ :
Reşat Nuri GÜNTEKİN : (1889-1956) İstanbul da doğmuş EdebiyatFakültesini bitirmiş Liselerde öğretmenlik ve müdürlükler, Milli EğitimMüfttişliği ve Paris Kültür Ataşeliği yapmıştır.
 
Yukarı Alt