1. Reklam


    1. joysro
      ledas
      jungler
      keasro
      zeus
      karantina

Actionscript 2.0 Operatörler


  1. ReAcTiVe

    ReAcTiVe Bilgiliyim rank8

    Kayıt:
    4 Ekim 2007
    Mesajlar:
    2.284
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Meslek:
    Öğrenci
    Şehir:
    Lise
    Actionscript 2.0 Operatörler


    OPERATÖRLER

    - Atama Operatörü (=)


    Atama operatörü ile değişkenleri ve veri türlerini anlattığımız yazılarda da karşılaşmıştınız. Atama operatörü, değişkenlere
    değer atama amacı ile kullanılır.


    Kod:
    adi = "Hakan";
    örneğinde adi değişkenine "Hakan" değeri atanıyor.
    Kod:
    sayi = 5;
    sayi = sayi + 1;
    yukarıdaki örnekte ise, sayi değişkenine 5 değeri atanıyor daha sonrasında ise yine sayı değişkenine kendisinin 1 fazlası
    atanıyor.

    Atama operatörü değişkenlere değer atamak için kullanılan tek yol değildir. set() fonksiyonu ile atama operatörü aynı işlevi
    görür. Ancak pratikte set fonksiyonu kullanılmaz.

    Kod:
    set(adi,"Hakan");
    
    ile
    
    adi = "Hakan";
    
    tamamen aynıdırlar.

    MATEMATİKSEL İŞLEM OPERATÖRLERİ

    - Toplama Operatörü (+)


    Matematikte kullanılan toplama operatörü ile tamamen aynı işleve sahiptir. İstenilen sayısal değerleri birbiri ile toplar.


    Kod:
    sayi_1 = 10;
    sayi_2 = 13;
    
    Kod:
    toplam = sayi_1 + sayi_2; //toplam = 23
    yukarıdaki örnekte sayi_1 ve sayi_2 değişkenlerine sayısal değerler atanıyor ve bu değerler daha sonra toplanarak toplam
    değişkenine atanıyor.

    + operatörü sayısal olmayan veriler ile kullanıldığında ise birleştirme operatörü olarak işlev görür. Örneğin aşağıdaki string
    örneklerini inceleyelim;
    Kod:
    adi = "Hakan";
    soyadi = "SULUN";
    
    uzun = adi + " " + soyadi;
    
    trace(uzun); //ciktisi Hakan SULUN olacaktır.
    Yukarıdaki örnekte adi ve soyadı değişkenlerine string değerler atanıyor ve uzun değişkeninde birleştiriliyor. Görüldüğü gibi
    string değerler sayısal olarak toplanmak yerine birleştirilirler.


    - Çıkarma Operatörü (-)

    Çıkarma operatörü de yine toplama operatöründe olduğu gibi matematiksel çıkarma işlemini yapmak için kullanılır.
    Kod:
    a = 8;
    b = 3;
    
    c = a - b; //ciktisi 5 olacaktir.
    String veriler ile yapılan işlemlerde de toplama operatöründeki kurallar geçerlidir. Yanlız aradaki bir farka dikkat etmek gerekir;
    Kod:
    a = "30";
    b = "10";
    
    c = a - b; //ciktisi 20 olacaktir..
    
    a = "ali";
    b = "l";
    
    c = a - b; //ciktisi NaN olacaktir.

    cikarma operatörü string veriler eğer değer olarak sayısal bir değer içeriyor ise, onları sayısal veri türüne çevirip çıkarma
    işlemini gerçekleştirir. Ancak sayısal değer içermeyen string veriler için NaN döndürecektir.


    - Çarpma Operatörü (*)


    Matematikte kullanılan çarpma operatörü ile aynı işlevi görür, verilen iki sayıyı birbiri ile çarpar.
    Kod:
    y = 3;
    z = 5;
    Kod:
    trace(y * z); //ciktisi 15 olacaktir.

    Yine çarpma operatörünün string veriler ile kullanılması, çıkartma operatörü ile tamamen aynıdır. Eğer string veriler sayısal
    değerler içeriyorsa çarpma işlemi başarılı olur. Yoksa NaN döndürecektir
    .

    - Bölme Operatörü (/)

    Matematikte kullanılan bölme operatörü ile aynı işleve sahiptir. Verilen iki sayıyı birbirine böler.
    Kod:
    y = 10;
    z = 2;
    
    trace(y / z); //ciktisi 2 olacaktir.
    
    String veriler ile çalışırken, çıkarma ve çarpma operatöründeki kurallar bölme operatöründe de geçerlidir.

    - Matematiksel Gruplandırma Operatörü "( )"

    Çoğu zaman aynı ifade içinde birden fazla matematiksel işlem yapmamız gerektiği durumlar olabilir. Örneğin;

    Kod:
    x = 5 * 2 + 50;
    işleminde olduğu gibi. Yukarıdaki örnekte aynı ifadede çarpma ve toplama işlemi yapılmak isteniyor. Ancak hangi işlem diğerinden
    önce yapılacak? Kodunuzun akışı bu işlemin sonucuna bağlı ise, işlem önceliği hayati önem taşır hale gelir.

    Actionscript yorumlayıcısı bu gibi durumlar için aşağıdaki işlem önceliği sırasını uygular;

    + Parantez içerisindeki işlemler
    + Çarpma işlemi
    + Bölme işlemi
    + Toplama işlemi
    + Çıkarma işlemi

    Oysa biz yukarıdaki örnekte 50 + 2 toplamının iki katını almak istesek, actionscript yorumlayıcısı işlem önceliğine göre ilk önce
    5 * 2 = 10 ve daha sonra da 50 + 10 = 60 sonucunu üretecektir.

    Bu gibi durumlarda gruplandırma amaçlı parantez operatörü işimizi görmektedir. Yukarıdaki örneği aşağıdaki şekilde düzenle
    diğimizde, tam istediğimiz gibi çalışacaktır.

    x = 5 * (2 + 50); //ciktisi 260 olacaktir.

    - Modül Alma Operatörü ( % )

    Matematikte kullanılan modül alma işlemini gerçekleştirmek için kullanılır. Bir sayının diğerine bölümünden kalan sayıyı
    döndürür.

    Kod:
    x = 10;
    y = 3;
    
    trace(z); //ciktisi 1 olacaktir. 10 sayısının 3' e bölümünden kalan 1 dir.
    
    - Arttırma Operatörü ( ++ )

    İstenilen sayısal verinin değerini 1 arttırmak için kullanılır. degisken = degisken + 1 işleminin kısaltılmış şeklidir.
    Kod:
    x = 9;
    x++;
    trace(x); //ciktisi 10 olacaktir;

    Bu operatörde, değeri arttırılmak istenilen değişkenin sağında ya da solunda kullanılması durumunda ortaya çıkabilecek farklı
    sonuçlar vardır.


    + Sağda kullanım:
    Kod:
    x = 5;
    y = x++;

    Yukarıdaki örnekte, x değişkeninin değeri ilk önce 5 olarak atanıyor. İkinci satırda ise ++ operatörü ile değeri bir arttırılıp
    6 olarak atanıyor. Ancak;


    Kod:
    y = x++;

    işleminde, y değişkeninin değeri sandığımız gibi x' in yeni değeri olan 6 olmayacaktır. Tam tersine x değişkeninin değerini arttırmadan
    önceki değeri olan 5 olacaktır.


    Kısacası, ++ operatörü sağda kullanıldığında ilk önce varolan değeri döndürecek, daha sonrasında ise değeri 1 arttıracaktır.

    + Solda kullanım:
    Kod:
    x = 5;
    y = ++5;


    Yukarıdaki örnekte, ilk önce x değişkenine 5 değeri atanmaktadır. Tıpkı sağda kullanımda olduğu gibi, ikinci satırda ise
    ++ operatörü bir atama işlemi ile birlikte kullanılıyor.

    Ancak bu sefer y değişkeninin değeri beklenildiği şekilde x değişkeninin bir fazlası olan 6 değerine eşit olacaktır.
    Kısacası, ++ operatörü solda kullanıldığında ilk önce değeri 1 arttıracak daha sonra yeni değeri döndürecektir.

    - Azaltma Operatörü ( -- )

    İstenilen sayısal verinin değerini 1 azaltır. degisken = degisken - 1 işleminin kısaltılmış halidir.
    Kod:
    x = 5;
    x--;
    trace(x); //ciktisi 4 olacaktir.
    
    Tıpkı arttırma operatöründe olduğu gibi, çıkartma operatörü de sağda ya da solda kullanıldığında aynı davranışları gösterecektir.

    Kod:
    x = 5;
    y = x--;
    
    trace(y); //ciktisi 5 olacaktir.
    trace(x); //ciktisi 4 olacaktir.
    
    x = 5;
    y = --5;
    
    trace(y); //ciktisi 4 olacaktir.
    trace(x); //ciktisi 4 olacaktir.
    
    BİRLEŞİK ATAMA OPERATÖRLERİ

    - Topla ve Ata ( += )

    Kullanımı, ifade1 += ifade2 şeklindedir.

    ifade2 alanındaki değeri ifade1 alanında belirtilen değere ekleyerek dönen sonucu yine ifade1 alanında belirtilen ifadeye atar. Yani;

    ifade1 = ifade1 + ifade2;

    şeklinde de tanımlanabilir.

    Kod:
    x = 5;
    y = 10;
    
    x += y;
    
    trace(x); //ciktisi 15 olacaktir

    yukarıdaki örnekte de görüldüğü gibi ilk önce x ve y değişkenlerine sayısal değerler atanmaktadır. Daha sonra topla ve ata birleşik
    operatörü ile x değişkenine kendi değerinin y değişkenindeki değeri ile toplamı atanmaktadır. Dolayısı ile işlemden sonra
    x değişkeninin yeni değeri 10 + 5 = 15 olacaktır
    .

    - Çıkar ve Ata ( -= )

    Kullanımı, ifade1 -= ifade2 şeklindedir.

    ifade1 alanındaki değerden, ifade2 alanındaki değeri çıkartarak dönen sonucu ifade1 alanındaki ifadeye atar. Kısaca;

    ifade1 = ifade1 - ifade2;

    işleminin kısaltılmış halidir.
    Kod:
    x = 10;
    y = 5;
    
    x -= y;
    
    trace(x); //ciktisi 5 olacaktir.
    - Çarp ve Ata ( *= )

    Kullanımı, ifade1 *= ifade2 şeklindedir.

    ifade2 alanındaki değeri, ifade1 alanındaki değer ile çarparak dönen sonucu ifade1 alanındaki ifadeye atar. Yani;

    ifade1 = ifade1 * ifade2;

    işleminin kısaltılmış halidir.


    Kod:
    x = 5;
    y = 2;
    
    x *= y;
    trace(x); //ciktisi 10 olacaktir.
    - Böl ve Ata ( /= )

    Kullanımı, ifade1 /= ifade2 şeklindedir.

    ifade1 alanındaki değeri, ifade2 alanındaki değere böler ve dönen sonucu ifade1 alanındaki ifadeye atar. Yani;

    ifade1 = ifade1 / ifade2;

    işleminin kısaltılmış halidir.

    Kod:
    x = 10;
    y = 2;
    
    x /= y;
    
    trace(x); //ciktisi 5 olacaktir.
    
    - Modül al ve Ata ( %= )

    Kullanımı, ifade1 %= ifade2 şeklindedir.

    ifade1 alanındaki değerin, ifade2 alanındaki değere bölümüden kalanı hesaplar ve dönen değeri ifade1 alanındaki ifadeye atar.

    ifade1 = ifade1 % ifade2;

    işleminin kısaltılmış halidir.

    Operatörler yazımıza bu haftalık burada son veriyoruz. Önümüzdeki hafta eşitlik, karşılaştırma ve mantıksal operatörler ile
    devam edeceğiz.
     
  2. Narqotic

    Narqotic Bilgiliyim rank8

    Kayıt:
    22 Nisan 2007
    Mesajlar:
    1.365
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Meslek:
    !!!
    Şehir:
    BeN SeNiN CaNıN İçİN ÖmRüMü BiR KiBRiTiN KaBıNDa T
    Saol işime çok yarayacak